måndag 19 december 2022

Frågor & Svar gällande portalomläggning

Här nedan kan du finna sammanställda frågor med respektive svar som tillkommit från er medlemmar. Listan uppdateras kontinuerligt. 


Vid problem med uppkoppling, avbeställning & beställning av ny tjänst, frågor gällande avtal eller övrig support - Vänligen kontakta Umeå Energis kundsupport. Alternativt din tjänsteleverantör. 


F: Kan jag komma åt den nya portalen redan idag?
S: Ja, men det räknas inte som din "marknadsplats" och du kan därför inte beställa något i den. Det är inte säkert att alla tjänster som syns kommer vara detsamma som efter omläggningen. 

F: När kan vi beställa tjänsterna i den nya portalen?
S: Beskedet från Umeå Energi är att de lägger över oss under morgonen/förmiddagen 2023.02.01. Så snart detta är klart kan vi beställa tjänster i nya portalen. 

F: Är det samma adress till den nya portalen?
S: Nej. Nya portalen kommer man nå via forening.ume.net. Det är helt nödvändigt att man sitter uppkopplad hemma på sin anslutning för att kunna beställa tjänster i portalen. 

F: Är det samma inloggningsuppgifter i den nya portalen?
S: Mest troligt. När vi i styrelsen provat logga in med befintliga uppgifter går det bra i nya portalen. Vi förutsätter därför att detta även kommer vara fallet efter omläggningen. 

F: När ska vi säga upp vår nuvarande tjänst?
S: Säg gärna upp tjänsten så snart som möjligt. Rekommendationen är att lägga avslutet till 2023.01.31 då man säger upp avtalet. 

F: Hur säger jag upp min befintliga tjänst?
S: Logga in på ume.net när du är uppkopplad på nätet hemma. 

F: Om man avslutar tjänsten 2023.01.31 och kan beställa ny tjänst först under morgonen 2023.02.01 - innebär inte detta då ett avbrott i tjänsten?
S: Jo, det stämmer. Under natten till första februari kommer ingen tjänst ligga aktiv och därmed kommer man inte ha tillgång till internet - fram tills dess att ni beställer ny tjänst i den nya portalen. Ifall man är beroende av att tjänsteuppehållet är kortare finns möjligheten att istället lägga avslutet ett par dagar in i februari. Då har man god tid på sig att aktivera ny tjänst till dagen efter. 
Exempel: Lägg avslut på tjänsten till 2023.02.02. Beställ ny tjänst i nya föreningsportalen med startdatum 2023.02.03. OBS! Detta rekommenderas inte då vissa leverantörer debiterar per kalendermånad vilket innebär att du kan bli betalningsskyldig för hela februari på den tidigare tjänsten. Kolla upp vad som gäller med din leverantör. 

F: Hur vet jag om min tjänsteleverantör debiterar per kalendermånad?
S: Ta kontakt med din leverantör för att ta reda på vad som gäller i ditt fall. 

F: Ska jag avsluta alla tjänster?
S: Internet, IP-TV, IT-Telefoni omfattas. Digital-TV omfattas inte. 

F: Vi vill fortsätta med Telia eller Halebop efter omläggningen. Går det bra?
S: Ni får då teckna er i det öppna stadsnätet, vilket innebär att ni betalar stadsnätspriser, dvs både Umeå Energis nätavgift samt tjänsteleverantörens pris och får således inte ta del av föreningens priser. Kontakta styrelsen snarast om ni överväger detta.

F: Vi har IP-TV från Allente med lång bindingstid. Hur löser jag detta?
S: Umeå Energi kommer att lösa flytten av denna tjänst. Med andra ord så ska man inte säga upp sin IP-TV om man använder Allente som leverantör. 

F: Kan dom inte bara flytta mitt befintliga avtal till nya portalen?
S: Nej. I och med den tekniska flytten kommer också alla avtal behöva läggas om. Detta för att rätt prissättning ska kunna gälla. Som tidigare nämnt har vi legat under ett "specialavtal". När vi får tillgång till nya portalen och knyter nya avtal genom den kommer vi inte längre behöva något speciallösning mot Umeå Energi.